Anda Boleh Mencegah Selesema Babi Dengan Minyak Essential? Satu Pendapat Therapist, The Sains dan Amalan

Anda Boleh Mencegah Selesema Babi Dengan Minyak Essential? Satu Pendapat Therapist, The Sains dan Amalan

Sebagai berita influenza dilihat di mana-mana kita beralih, semakin ramai orang yang mencari setiap cara yang ada untuk menyokong sistem imun mereka dan berpotensi mencegah jangkitan dengan apa-apa bilangan contagions virus yang serius - terutama hari ini adalah "Selesema Babi", walaupun mungkin ada lebih di masa depan kita. Dari segi sejarah, minyak pati yang digunakan semasa wabak yang berlaku sebagai satu cara untuk mencegah jangkitan. Gambar boleh didapati di dalam buku teks perubatan semula jadi pengamal perubatan memakai topeng muka disumbat dengan kayu manis, bunga cengkih, bijaksana dan tumbuhan yang lain untuk mencegah penyakit. Aromatherapists terkemuka hari ini profesional juga mencadangkan penggunaan yang paling penting minyak pati untuk umat manusia akan berada di dalam rawatan dan pencegahan penyakit berjangkit itu. Adakah minyak pati satu pilihan yang baik sebagai terapi alternatif untuk digunakan di rumah? Berikut adalah melihat pada penyelidikan saintifik, serta formula dan amalan untuk menggunakan ubat-ubatan aromatik.

Data sokongan: Tindakan antiviral Minyak Essential

Lebih sedekad yang lalu, penyelidik makmal di seluruh dunia telah mendapati banyak minyak pati mampu terus membasmi virus. Di samping itu, mereka juga boleh menghalang virus daripada bergerak antara sel-sel dalam badan dan mengehadkan penyebaran jangkitan. Ini bukan satu tafsiran lebih-optimistik terhadap data oleh penyokong minyak penting, tetapi kesimpulan sebenar kajian penyelidikan dikawal. Abstrak semua penyelidikan yang disebut di sini boleh didapati melalui pubmed.gov, pangkalan data yang disenggarakan oleh Institut Kesihatan dan Perpustakaan Negara AS Perubatan. Jika anda mahu, anda boleh menyemak imbas keputusan ini dengan memasukkan istilah carian seperti "virus penting minyak", "minyak pati anti-virus", dan lebih khusus "Laurus nobilis SARS" (nobilis Laurus menjadi Bay Laurel minyak pati, dan SARS yang sangat berjangkit penyakit pernafasan virus). Walaupun tidak ada lagi data di mana minyak pati telah diuji terhadap Selesema Babi dan Selesema Burung secara khusus, seperti yang kita akan lihat terdapat banyak sebab untuk mempercayai minyak akan berkesan terhadap strain virus ini juga.

Apa Adakah Data Min?

Dengan lebih daripada satu ratus kertas penyelidikan yang diterbitkan mengenai subjek ini, ringkasannya adalah teratur. Apa saintis mencari tempat adalah bahawa banyak daripada minyak pati yang biasa digunakan pada hari ini mempunyai ciri-ciri antiviral. Sama ada minyak yang berkesan terhadap virus tertentu bergantung kepada solek kimia semulajadi minyak dan struktur virus yang dikaji. Data, tanpa syak lagi, adalah sangat menggalakkan. Satu kajian yang dilakukan di Jerman tahun ini diakhiri dengan nota yang Tea Tree dapat "mengurangkan infectivity virus dengan lebih besar daripada 96 peratus". Kajian yang sama pergi untuk menjelaskan bahawa keseluruhannya, minyak semula jadi, dan bukan bahan kimia tunggal sintetik diekstrak, adalah sehingga sepuluh kali lebih berkesan sebagai agen antiviral. Alasan yang tepat untuk ini tidak diketahui - ia adalah jelas bahawa beberapa minyak yang paling kimia kompleks mempamerkan kesan anti-virus terbesar, dan mungkin campuran ini serangan bahan kimia semula jadi virus DAN menyokong fungsi imun adalah beberapa cara sekaligus.

Satu Virus Pandemik dan Minyak Laurel Leaf

Banyak kajian menggunakan Virus Herpes Simplex sebagai "subjek ujian", kerana kelaziman yang meluas jangkitan, bersama-sama dengan kemudahan relatif ujian. Walau bagaimanapun, jika seseorang menggali ke dalam data, banyak kertas maklumat ini berkaitan di dalam pandemik influenza. 'Sindrom Pernafasan Akut Yang Teruk' SARS adalah disebabkan oleh yang sangat berjangkit virus SARS-CoV yang membuat berita di seluruh dunia pada tahun 2003. Satu kajian dalam Mac 2008 Jurnal Kimia Biodiversiti berkata Bay Laurel minyak penting untuk mempunyai tindakan anti-virus yang ketara terhadap virus ini. Mereka juga sedang diperhatikan juzuk semulajadi minyak ini, yang juga terdapat dalam banyak lagi minyak pati lain. Inilah sebabnya mengapa anda akan melihat minyak pati BANYAK terkenal sebagai antiviral - kerana banyak minyak berkongsi bahan kimia semula jadi yang sama. Oleh itu, sambil minyak yang akan datang ini tidak sedia ada, data yang sangat menarik. Pada tahun 2005, penyelidik Cina dinilai potensi anti-influenza minyak pati daripada akar digunakan dalam perubatan Cina, dan menyimpulkan: "Dalam vivo ... ia menghalang influenza kematian virus yang disebabkan dengan cara yang bergantung kepada dos". Dan senarai gabungan minyak / virus seterusnya dan seterusnya. Tetapi ini menimbulkan persoalan: bagaimana kita memperolehi formula untuk pencegahan Selesema Babi?

Minyak Sangat Dianggap Anti-virus: pengupasan Down List

Ia adalah perkongsian ini sebatian semula jadi yang menyokong dakwaan kesusasteraan ini bahawa terdapat banyak lagi minyak digunakan hari ini yang anti-virus - salah satu sebab anda biasanya akan melihat beberapa minyak, bukan hanya satu, dalam formula anti-virus. Tetapi yang mana minyak untuk digunakan untuk keperluan anda? Ini adalah di mana amalan sejarah lama yang ahli terapi aroma-perubatan membantu kita pilih. Minyak pati antiviral dan imun-sokongan telah dikategorikan mengikut simptom jangkitan menghasilkan. Minyak Cineol yang mengandungi, seperti Eucalyptus dan Ravensara dipilih di mana sistem pernafasan terjejas. Melissa dan Tea Tree yang paling biasa digunakan untuk virus menjangkiti kulit - walaupun tindakan anti-virus mereka untuk bahagian-bahagian badan yang lain tidak boleh diabaikan, kerana kesan sinergi mereka dengan minyak lain mencipta formula dengan campuran kompleks bahan kimia semula jadi - sama berkenaan kepada baki yang terdapat dalam minyak tunggal Bay Laurel. Minyak lain dipandang tinggi untuk kesan yang positif daripada mereka ke atas sistem imun secara keseluruhan: Kemenyan dianggap oleh sesetengah orang sebagai immunostimulant yang paling kuat, dan Melissa mempunyai harta ini juga.

Satu senarai pendek minyak yang seseorang boleh memilih daripada untuk menyokong imuniti terhadap jangkitan influenza termasuk yang berikut: Melissa (mempunyai signifikan aktiviti anti-HSV, ia juga dianggap menjadi immunostimulant kuat - meningkatkan keupayaan pertahanan imun kita), Tree Tea (spektrum antiviral / antimikrob yang sangat luas), Rosalina (juga dikenali sebagai Lavender Tea Tree, dengan profil kimia semula jadi yang mengandungi juzuk kedua-dua minyak ini), Lavender (biasa digunakan sebagai agen anti-stress - yang ia sendiri menyokong imun fungsi sistem - dan juga mempunyai tindakan anti-virus), Bay Laurel (Laurel Daun, dilaporkan berkesan terhadap SARS-CoV), Ravensara aromatica, Eucalyptus Radiata (salah satu daripada spesies Eucalyptus banyak, yang satu ini adalah yang paling sering dinyatakan sebagai "anti-virus"), Kemenyan (dianggap oleh sesetengah minyak terhadap penyakit yang paling efektif), decumbens Thyme, dan Hyssop (a antiviral dipandang tinggi, dengan sangat kompleks solek kimia semula jadi).

A Formula Seimbang Untuk Buat Di Rumah

Satu campuran boleh dibuat dengan menggunakan minyak yang berikut (dan formula ini lengkap kemudiannya boleh disesuaikan dengan aplikasi yang berbeza seperti yang kita akan melihat): 1 mililiter (ml) Melissa, 1 / 2ml Thyme, 2ml Lavender (penggunaan Lavendula angustifolia), 1 dan 1/2 ml Ravensara aromatica, 2ml Eucalyptus Radiata, 1 dan 1/2 ml decumbens Hyssop, 3 ml Maleleuca ericifolia dan 3ml Laurus Nobilis (Bay Laurel). Formula mudah, tetapi masih berkesan dengan alam semula jadi yang lebih lembut - dan lebih sesuai untuk kanak-kanak: Lavender 4ml, 3ml Melaleuca ericifolia, 1ml Ravensara, 1ml Eucalyptus, dan 3ml Bay Laurel. Walaupun mempunyai tujuan perubatan, campuran ini yang benar-benar bau yang indah juga.

Diffusion: Cara Minyak Ke Dalam Air

Cara terbaik untuk menggunakan minyak ini adalah melalui penyebaran, yang pada dasarnya adalah "penyejatan pesat". A aromaterapi nebulizing peresap akan membuat semburan halus minyak pati yang bersih menyejat di sekitar anda. Kaedah ini membolehkan kepekatan yang rendah daripada minyak untuk disedut secara teratur. Kesannya adalah untuk benar-benar membersihkan udara di dalam rumah anda, dan juga mendapatkan minyak ke dalam paru-paru dan saluran darah seseorang dalam jumlah yang kecil. Satu ciri aktiviti minyak 'adalah bahawa mereka dilaporkan mengurangkan keupayaan virus menembusi dinding sel, jadi paru-paru dan sinus menjadi dilindungi hanya dengan menghirup udara diselitkan dengan minyak itu. Berhati-hati untuk tidak keterlaluan walaupun - aroma yang tidak boleh menjadi hangat atau menjengkelkan, dan badan anda akan memberitahu anda jika anda telah mempunyai cukup. Minyak melakukan kerja imun sokongan mereka dengan cara yang halus, yang hanya memerlukan jumlah yang paling kecil minyak. Penyedutan kasual daripada minyak juga mendapat mereka ke dalam edaran di seluruh aliran darah, menembusi semua sistem organ, dan yang paling penting sistem limfa - rumah kepada fungsi imun kita. A sejuk peresap nebulizing udara (sebagai oppposed kepada 'ultrasonik', yang mencairkan minyak dengan air) ideal akan dikendalikan 5-10 minit setiap jam untuk tujuan ini.

Lymphs, Rumah Mandi dan Kaki menggosoknya, Oh My!

Dalam kes di mana penyebaran tidak praktikal, permohonan topikal formula minyak adalah perkara yang terbaik seterusnya. Ini boleh dilakukan dalam beberapa cara: sama ada walaupun mandian aromaterapi, atau melalui amalan kuno refleksologi - di mana minyak diserap di pintu refleks kaki. Untuk mandi, campurkan 4-6 titis resipi minyak pati dalam minyak pembawa sedikit (atau mana-mana minyak mandi off-the-rak). Pusaran campuran ini ke dalam bilik mandi yang telah disediakan dan rendam! Bagi kanak-kanak, mengurangkan jumlah minyak pati 2 titik (untuk peringkat umur 2-8) atau 4 titis (9-13). Kaki dan bahagian-bahagian badan di mana nodus limfa yang dekat dengan permukaan juga tempat-tempat yang sangat baik untuk mengurut dalam resipi ini. Minyak mudah menembusi kulit dan cepat diserap. Bagi orang dewasa, membuat kepekatan 5% daripada resipi minyak pati dalam mana-mana minyak pembawa (kelapa, dengan aktiviti sendiri antiviral mungkin yang terbaik - jika tidak, mana-mana satu akan melakukan). Kepekatan 5% hanya satu 1-20 nisbah - 1 bahagian campuran minyak pati kepada 19 bahagian pembawa (kepekatan yang sama dibuat dengan menambah 44 titis formula untuk setiap auns 1 cecair minyak pembawa). Menurunkan kepekatan ini untuk kanak-kanak dengan cara yang sama untuk mandi aromaterapi. A urutan kaki setiap hari, dan / atau urut ke ketiak, leher dan tulang dada adalah satu cara yang sangat baik untuk merawat diri sendiri dan keluarga anda kepada ubat-ubatan herba yang indah.


Masa Depan Aromaterapi: Aroma Perubatan

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, pengamal aroma-perubatan terkemuka di dunia percaya potensi penyembuhan yang paling penting bagi minyak pati adalah dalam pencegahan dan rawatan penyakit berjangkit. Sudah tentu, kita perlu menilai setiap cara yang ada untuk mengukuhkan sistem imun mereka dan orang-orang yang tersayang - terdapat banyak cara profesional kesihatan akan mencadangkan untuk melakukan ini. Memandangkan data saintifik, minyak pati pasti satu kaedah yang sangat layak untuk menyediakan sokongan ini. Memandangkan semua contagions, selesema babi, selesema burung, dan orang-orang yang belum dinamakan, ubat-ubatan semula jadi mempunyai kelebihan jangka panjang yang bukan mudah "disesuaikan dengan" oleh virus. Minyak begitu kompleks, dan telah berkembang sebagai mekanisme pertahanan tumbuhan selama berjuta-juta tahun, mereka boleh mengemukakan cabaran yang jauh lebih besar kepada virus untuk menjadi tahan berbanding persediaan sintetik. Dan mereka itu seronok untuk digunakan - anda berada rumah akan berbau hebat semasa anda menjaga sihat; banyak lagi pengamal amatur akan bersetuju bahawa rasa anda akan mencari minyak pati yang sangat berbaloi.

Nota Akhir: Cadangan dan kenyataan dalam laporan ini tidak dinilai oleh FDA. Mereka tidak bertujuan untuk merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit, tetapi untuk menawarkan pendapat mereka yang terlibat dengan kesihatan semula jadi, berdasarkan rujukan sejarah dan rakan-semula penerbitan saintifik. Seperti biasa, rujuk pengamal perubatan yang berkelayakan bagi apa-apa masalah kesihatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar